Akademia Realizacji Dźwięku
Innowacja i Tradycja w Edukacji Audiowizualnej
Łączymy nowoczesne technologie z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym
Wiedza
Nowoczesność
Doświadczenie
Przyszłość
Twoja szkoła – nasza pasja
Artystyczne Aspekty Nauczania
Elementy nauczania w ARD wykraczają poza technologię, obejmując również szeroko pojętą wiedzę muzyczną i psychoakustykę. W przeszłości profesje związane z realizacją dźwięku były klasyfikowane w branży artystycznej, a obecnie w audiowizualnej, co podkreśla związek między technologią a kreatywnością w tej dziedzinie.
Międzynarodowa Klasyfikacja Wykształcenia
Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Wykształcenia (ISCED 2011) jest stosowana do porównywania systemów edukacji na poziomie międzynarodowym, wyróżnia ona osiem poziomów edukacji. Poziom ISCED 4 oznacza szkolnictwo policealne, kształcenie w szkołach policealnych znajduje się niejako na granicy szkolnictwa średniego i wyższego. Programy oferowane na tym poziomie służą poszerzeniu wiedzy absolwentów szkół średnich, przygotowaniu uczniów do podjęcia studiów lub bezpośredniego wejścia na rynek pracy.
Geneza Akademii Realizacji Dźwięku
Akademia Realizacji Dźwięku (ARD) rozpoczęła swoją działalność dydaktyczną w formie szkoleń w 1997 roku. W 2010 roku powstały szkoły zawodowe ARD, początkowo w Warszawie, a następnie w Gdyni, Jaworznie i Wrocławiu. Od samego początku szkoły te pracowały na rozwiązaniach Apple, takich jak komputery, urządzenia mobilne i oprogramowanie, w tym Apple Logic Pro, które jest doskonałym narzędziem do produkcji i dydaktyki.
Nowoczesne Technologie i E-learning
Jesteśmy na bieżąco z potrzebami w edukacji
Współpracując z firmą Cortland, ARD zaktualizowała swoje zaplecze technologiczne, wymieniając starsze modele MacOS na nowe komputery z procesorem M1. Dzięki tej modernizacji, słuchacze mogą pracować na najnowszym sprzęcie Apple, co zapewnia stabilność, wydajność i bezpieczeństwo.
W pracowniach szkolnych używane są różnorodne oprogramowania muzyczne, takie jak Presonus Studio One, Apple Logic Pro, Avid Pro Tools, Ableton Live i FL Studio. W edukacji korzysta się również z oprogramowania do edycji filmów i obrazów z pakietów Adobe.
Od 2016 roku ARD posiada własną platformę e-learningową, służącą zarówno słuchaczom szkół Realizacji Dźwięku, jak i uczestnikom otwartych e-kursów. Nauczyciele stworzyli również aplikację wykorzystującą Problem-Based Learning, która umożliwia praktyczną naukę zawodu.
Filmy instruktażowe udostępnione w mediach społecznościowych wspierają uczniów w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także pomagają promować Akademię i popularyzować wiedzę o realizacji dźwięku.
Psychoakustyka w Edukacji
W ARD dużą wagę przykłada się do psychoakustyki, czyli postrzegania dźwięku przez mózg. Zajęcia często poruszają temat złudzeń dźwiękowych i manipulacji percepcją, co jest istotnym elementem w pracy realizatorów dźwięku.
Uczniowie uczą się, jak różne czynniki mogą wpływać na postrzeganie dźwięku przez ludzi, jak np. zmiany w barwie, głośności czy przestrzenności dźwięku. Poznają techniki i narzędzia pozwalające na świadome kreowanie takich złudzeń, co pomaga w tworzeniu bardziej immersyjnych i profesjonalnych produkcji audio. Ta wiedza jest niezbędna, aby móc skutecznie komunikować się z muzykami i innymi twórcami, a także rozwiązywać problemy, które mogą pojawić się w trakcie pracy w studiu nagraniowym czy podczas nagłośnienia wydarzeń na żywo.
ARD kładzie nacisk na niezawodność, stabilność i wydajność sprzętu Apple. Chociaż szkoły posiadają także komputery z systemem Windows, preferują pracę w środowisku MacOS. Apple Logic Pro jest jednym z podstawowych narzędzi pracy, co zaowocowało wydaniem pierwszego polskiego podręcznika do obsługi tego programu, stworzonego przez Krzysztofa Maszotę we współpracy z nauczycielami, uczniami i współpracownikami ARD.