Akademia Realizacji Dźwięku
Innowacja i Tradycja w Edukacji Audiowizualnej
Łączymy nowoczesne technologie z wieloletnim doświadczeniem dydaktycznym
Wiedza
Nowoczesność
Doświadczenie
Przyszłość
Twoja szkoła – nasza pasja
Artystyczne Aspekty Nauczania
Elementy nauczania w ARD wykraczają poza technologię, obejmując również szeroko pojętą wiedzę muzyczną i psychoakustykę. W przeszłości profesje związane z realizacją dźwięku były klasyfikowane w branży artystycznej, a obecnie w audiowizualnej, co podkreśla związek między technologią a kreatywnością w tej dziedzinie.
Geneza Akademii Realizacji Dźwięku
Akademia Realizacji Dźwięku (ARD) rozpoczęła swoją działalność dydaktyczną w formie szkoleń w 1997 roku. W 2010 roku powstały szkoły zawodowe ARD, początkowo w Warszawie, a następnie w Gdyni, Jaworznie i Wrocławiu. Od samego początku szkoły te pracowały na rozwiązaniach Apple, takich jak komputery, urządzenia mobilne i oprogramowanie, w tym Apple Logic Pro, które jest doskonałym narzędziem do produkcji i dydaktyki.
Nowoczesne Technologie i E-learning
Jesteśmy na bieżąco z potrzebami w edukacji
Współpracując z firmą Cortland, ARD zaktualizowała swoje zaplecze technologiczne, wymieniając starsze modele MacOS na nowe komputery z procesorem M1. Dzięki tej modernizacji, słuchacze mogą pracować na najnowszym sprzęcie Apple, co zapewnia stabilność, wydajność i bezpieczeństwo.
W pracowniach szkolnych używane są różnorodne oprogramowania muzyczne, takie jak Presonus Studio One, Apple Logic Pro, Avid Pro Tools, Ableton Live i FL Studio. W edukacji korzysta się również z oprogramowania do edycji filmów i obrazów z pakietów Adobe.
Od 2016 roku ARD posiada własną platformę e-learningową, służącą zarówno słuchaczom szkół Realizacji Dźwięku, jak i uczestnikom otwartych e-kursów. Nauczyciele stworzyli również aplikację wykorzystującą Problem-Based Learning, która umożliwia praktyczną naukę zawodu.
Filmy instruktażowe udostępnione w mediach społecznościowych wspierają uczniów w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także pomagają promować Akademię i popularyzować wiedzę o realizacji dźwięku.
Psychoakustyka w Edukacji
W ARD dużą wagę przykłada się do psychoakustyki, czyli postrzegania dźwięku przez mózg. Zajęcia często poruszają temat złudzeń dźwiękowych i manipulacji percepcją, co jest istotnym elementem w pracy realizatorów dźwięku.
Uczniowie uczą się, jak różne czynniki mogą wpływać na postrzeganie dźwięku przez ludzi, jak np. zmiany w barwie, głośności czy przestrzenności dźwięku. Poznają techniki i narzędzia pozwalające na świadome kreowanie takich złudzeń, co pomaga w tworzeniu bardziej immersyjnych i profesjonalnych produkcji audio. Ta wiedza jest niezbędna, aby móc skutecznie komunikować się z muzykami i innymi twórcami, a także rozwiązywać problemy, które mogą pojawić się w trakcie pracy w studiu nagraniowym czy podczas nagłośnienia wydarzeń na żywo.
ARD kładzie nacisk na niezawodność, stabilność i wydajność sprzętu Apple. Chociaż szkoły posiadają także komputery z systemem Windows, preferują pracę w środowisku MacOS. Apple Logic Pro jest jednym z podstawowych narzędzi pracy, co zaowocowało wydaniem pierwszego polskiego podręcznika do obsługi tego programu, stworzonego przez Krzysztofa Maszotę we współpracy z nauczycielami, uczniami i współpracownikami ARD.