Kurs Techniki Studyjne na poziomie 1, 2 i 3
Dołącz do naszych specjalistycznych kursów o technikach studyjnych w studio nagrań i rozwijaj swoje umiejętności w realizacji dźwięku. Oferujemy szkolenia na trzech poziomach: 101, 110 i 201, aby dostosować naukę do Twojego poziomu zaawansowania.
Poznaj tematykę szkoleń – od budowy i konfiguracji własnego studia nagraniowego do miksu, masteringu i analizy wadliwych nagrań
Osiągnij mistrzostwo w sztuce nagrywania dźwięku
Nasze kursy w studio nagraniowym są
stworzone z myślą o osobach na różnych poziomach zaawansowania.
Wszystkie poziomy szkolenia zapewniają dogłębną wiedzę i praktyczne umiejętności, niezbędne w profesjonalnej pracy z dźwiękiem.
Pod okiem doświadczonych specjalistów rozwiniesz umiejętności nagrywania dźwięku na trzech różnych poziomach zaawansowania.
Nasze kursy obejmują pełną tematykę związaną z pracą w studio nagraniowym – od podstawowych technik po zaawansowaną produkcję muzyczną.
Zakres szkolenia
Poziom 1 – Podstawy Nagrywania Dźwięku
(level 101)
Wprowadzenie do studia nagraniowego
Uczestnicy poznają podstawowe elementy wyposażenia studia oraz zasady jego działania, w tym różne rodzaje mikrofonów, konsol mikserskich i interfejsów audio.
Techniki nagrywania
Nauka prawidłowego ustawienia mikrofonów, ustawień nagrywania oraz podstaw edycji dźwięku, aby uzyskać czysty i wyraźny zapis.
Wprowadzenie do oprogramowania DAW
Praktyczne ćwiczenia z użyciem popularnych programów do edycji dźwięku, takich jak Pro Tools, Logic Pro, czy Cubase, obejmujące podstawy nagrywania, edycji i miksowania.
Budowa studia
- Akustyka wnętrz (podstawy)
- Reżyserka i inne pomieszczenia odsłuchowe, adaptacja, izolacja, rozkład fal akustycznych w pomieszczeniu (rezonans), stan ustalony, sposoby walki z rezonansami, współczynnik absorpcji, pomieszczenia nagraniowe z różnego typu akustyką, fale stojące (mody), odległość krytyczna, „złote proporcje”, sposoby pomiarów akustyki pomieszczeń
Odsłuch
- Głośnikowe odsłuchy studyjne
- Rola odsłuchu w studio, porównanie różnych modeli; sposoby ustawienia i kalibracji, czym się kierować, przy zakupie? Jak słuchać?
- Studyjne słuchawki i wzmacniacze słuchawkowe (omówienie i prezentacja oraz test odsłuchowy).
- Odsłuch binauralny, symulacja cienia głowy
Komputerowe systemy audio
- Komputery – omówienie zasadniczych parametrów przydatnych podczas prac z dźwiękiem oraz porównanie systemów opartych na MS Windows i Apple Mac OS.
- Dźwiękowe interfejsy komputerowe – typy i zastosowania, karty z procesorami DSP, typy sterowników. Dobór interfejsu audio do odpowiednich zastosowań.
- Programy – porównanie najnowszych wersji programów: Apple Logic Pro, Steinberg Cubase, Digidesign Pro Tools, Edirol Sonar, Magix Samplitude.
Transmisja audio
- Stoły mikserskie – szczegółowe omówienie wszystkich standardowych funkcji mikserów analogowych, cyfrowych i wirtualnych. Zastosowanie w praktyce.
- Przewody – standardy połączeń w studio: Adat, TDIF, R-BUSII, S/PDIF, połączenia cyfrowe elektryczne i optyczne, połączenia analogowe symetryczne.
- Krosownice – typy krosownic i sposoby ich zastosowania w konfiguracji studia dźwiękowego.
Poziom 2 – Zaawansowane Techniki Nagrywania
(level 110)
Edycja i miksowanie
Zastosowanie zaawansowanych technik edycji, miksowania oraz masteringu. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć złożone miksy, stosować automatyzację oraz korekcję dźwięku.
Procesory efektów
Nauka korzystania z kompresorów, limiterów, pogłosów i innych procesorów efektów, aby wzbogacić nagrania i uzyskać profesjonalne brzmienie.
Nagrywanie wielośladowe
Techniki nagrywania wielu instrumentów jednocześnie, synchronizacja i aranżacja. Uczestnicy nauczą się tworzyć dynamiczne aranżacje i pracować z dużymi sesjami nagraniowymi.
Korektory i filtry
- Prezentacja i omówienie typów oraz parametrów, a także zastosowania dla konkretnych instrumentów.
Procesory efektowe
- Rodzaje i grupy efektów, sterowanie poprzez MIDI, automatyka. Omówienie procesorów modulacyjnych, opóźnieniowych i pogłosowych.
- Ustawianie parametrów pogłosów, korzystanie z impulsów w technice splotowej.
Mikrofony – typy, budowa, zastosowanie
- Typy, zastosowania i charakterystyki oraz inne parametry, a także dobór do konkretnych zastosowań.
- Techniki mikrofonowe w nagraniach instrumentów akustycznych, elektroakustycznych oraz głosów. Techniki stereo, ujęcia bliskie, ujęcia z akustyką otoczenia, fazy sygnałów.
Zapis sygnałów audio
- Nagranie utworu z zastosowaniem różnych technik mikrofonowych oraz zapisu sygnałów liniowych, reamping
Edycja ścieżek
- Edycja z wykorzystaniem nowoczesnych technik obróbki nieliniowej, m.in. montaż, kwantyzacja audio, dopasowywanie tempa projektu do plików źródłowych.
Edycja intonacji
- Celemony Melodyne oraz inne aplikacje tego typu – omówienie i porównanie możliwości. Prezentacja działania na zarejestrowanym nagraniu
Instrumenty wirtualne
- Kompozycja z wykorzystaniem wirtualnych instrumentów oraz samplerów – program bazowy Steinberg Cubase
Poziom 3 – Profesjonalna Produkcja Muzyczna
(level 201)
Produkcja muzyczna
Kompleksowe podejście do produkcji utworu muzycznego, od nagrania po finalny mix. Uczestnicy nauczą się planować i realizować sesje nagraniowe, zarządzać projektem oraz współpracować z artystami.
Zarządzanie projektem
Planowanie, organizacja sesji nagraniowych oraz współpraca z artystami. Kursanci dowiedzą się, jak efektywnie zarządzać czasem i zasobami w studio.
Zaawansowane techniki masteringu
Finalne szlifowanie utworów, aby osiągnąć najwyższą jakość dźwięku. Uczestnicy nauczą się stosować techniki masteringu, które przygotują utwory do dystrybucji na różnych platformach.
Prawo w muzyce
- Spotkanie z prawnikiem, specjalistą od prawa autorskiego, który odpowiada na praktyczne zagadnienia z tematu podpisywania umów licencyjnych, fonograficznych, wydawniczych, chronienia utworów przez organizacje zbiorowego zarządzania, pozyskiwania tantiem z tytułu eksploatacji, etc.
Zaawansowana edycja audio
- Zaawansowana korekcja – Korektory klonujące widmo, korekcja M-S, korekcja lustrzana,
- Procesory zawężania dynamiki – kompresory jedno i wielopasmowe. Specjalne odmiany kompresorów. Zastosowanie funkcji Side Chain. Zjawisko Intermodulacji. De-esser, Leveler, AGC, Peak Limiter, Program Limiter.
- Procesory poszerzania dynamiki – EKSPANDERY upward oraz downward; BRAMKI: omówienie typów i prezentacja działania; funkcje filtru side chain, dwa progi zadziałania – hystereza, funkcja buforowania, tryby kluczowania, Threshold, Attack, Hold Release, ekstrakcja, opcja edycji na regionie Strip Silence, Detect Silence
Psychoakustyka
- Słuchanie – postrzeganie zmian dźwiękowych, zasady słuchania, specyfika słuchu, słuchanie emisyjne i pasmowe
- Procesory psychoakustyczne – omówienie typów i prezentacja. Procesory do obróbki stereo, enhancery, excitery,
Mierniki sygnałów audio
- Mierniki szczytowe i VU, definicje i przykładowe wskazania. Spectrogram, sonogram, goniometr, miernik korelacji, miernik rozdzielczości
Restauracja nagrań
- Korekcja wad nagrań, usuwanie szumów, trzasków I innych zakłóceń, przy użyciu klasycznych oraz nowoczesnych narzędzi opartych na analizie spektralnej.
Miks nagrań wielośladowych
- Miks nagrania zawierającego instrumenty akustyczne i elektroniczne oraz scieżki wokalne – szczegółowa prezentacja na nagraniu wielośladowym oraz omówienie całego zagadnienia.
Mastering nagrań
- Mastering nagrań stereofonicznych, rożne techniki, np. matryca MS, wielopasmowość
Opis szkolenia
Techniki Studyjne
Poziom 1
Celem tego kursu jest zapoznanie słuchacza z aparaturą stosowaną do transmisji sygnału w studio. Ponadto omówione zostaną związki pomiędzy budową studiów oraz zastosowaniem odsłuchu w odniesieniu do pomieszczeń kontrolnych, a także budowa pomieszczeń nagraniowych. Przekazane informacje mają pomóc absolwentom w wykonaniu niezbędnych adaptacji we własnym zakresie z wykorzystaniem własnych materiałów lub komercyjnych rozwiązań.
Omówienie tematyki związanej z komputerami ma dać odpowiedź na pytanie jakiego komputera potrzebujemy do studia do konkretnych prac, czy to będą miksy nagrań, czy wykonywanie aranżacji, np. z zastosowaniem instrumentów wirtualnych. Absolwent powinien też w sposób świadomy potrafić określić jaki interfejs audio, czy też system operacyjny, bądź program do zapisu i edycji audio i MIDI odpowiada jego potrzebom.
Po ukończeniu tego szkolenia absolwent powinien móc w sposób świadomy skonfigurować podstawy własnego studia nagrań. Dzięki czemu będzie mógł zbudować studio rozwojowe, nieprzeinwestowane, dające się elastycznie dostosować do zmian technologicznych i innych wymogów rynku. Słuchacz zostanie zapoznany również z podstawowymi narzędziami realizatora: odsłuchem, mikserem i sposobami łączenia aparatury studyjnej.
Poziom 2
Celem tego kursu jest zapoznanie słuchacza z edycją barwy sygnałów audio, a także z technikami mikrofonowymi oraz typami mikrofonów i ich najważniejszymi z punktu widzenia zastosowania praktycznego parametrami. W celu lepszego zrozumienia zagadnienia dotyczącego przechwytywania sygnałów audio poprzez mikrofony oraz z wyjść o poziomach liniowych w trakcie kursu przeprowadzony jest proces rejestracji wraz z omikrofonowywaniem i prezentacją rezultatów działania różnych technik.
Zarejestrowane zostaną instrumenty akystyczne (m.in. perkusja, git. akustyczna), jak i elektroakustyczne z użyciem wzmacniaczy (m.in. gitara basowa, gitara rytmiczna, solowa) oraz głos i instr. elektroniczne. Zarejestrowany utwór zostanie poddany zaawansowanej edycji.
W trakcie tego szkolenia zostanie również omówione oraz oparte o praktyczną prezentację zagadnienie komponowania nagrań z wykorzystaniem instrumentów wirtualnych.
Poziom 3
Celem tego kursu jest zapoznanie słuchacza z zaawansowanymi technikami edycji sygnałów audio.
W ramach tego kursu prócz omówienia zaawansowanych sposobów pracy w korektorami szeroko zostaje omówione zagadnienie edycji dynamiki sygnału, zarówno pod względem zawężania, jak i poszerzania jej rozpiętości. Po zapoznaniu z tymi informacjami, przykładami oraz ćwiczeniami praktycznymi słuchacz powinien być w stanie samodzielnie praktykować pracę z takimi urządzeniami, jak limitery, kompresory, bramki, ekspandery, ducker-y, itp.
Wprowadzeniem do takich działań, jak miks, mastering, czy analiza sygnałów w procesie odnawiania wadliwych nagrań jest omówienie sposobów pomiarów sygnałów za pomocą mierników wizualnych.
Natomiast celem omówienia zagadnień dotyczących miksu, masteringu oraz restauracji nagrań jest takie przekazanie słuchaczowi informacji, by mógł świadomie i samodzielnie przystąpić do prac z tego zakresu.
Kurs Techniki Studyjne
Zapisy na szkolenie
01
Rejestracja on-line
Wypełnij formularz rekrutacyjny na stronie wybranej szkoły
- Warszawa
- Wrocław
- Jaworzno
- Gdynia
02
Podpisanie umowy
Po rejestracji on-line nastąpi przekierowanie do umowy online, którą należy podpisać podpisem elektronicznym lub innym wskazanym przez formularz sposobem
03
Złożenie dokumentów
Dostarcz do sekretariatu ARD osobiście, listem poleconym lub kurierem:
- Podanie o przyjęcie do szkoły
- Oryginał świadectwa ukończenia szkoły
- Zaświadczenie od lekarza medycyny pracy (skierowanie otrzymasz na adres mailowy),
- Audiogram-badanie słuchu
- 3x zdjęcie rozmiaru legitymacji szkolnej
- Potwierdzenie opłaty wpisowego
Zapisy i opłaty
Zapisy
❄️ Od
❗ Przyjęcia na kurs odbywają się na podstawie kolejności zgłoszeń do wyczerpania miejsc
$ Obowiązuje jednorazowa, bezzwrotna opłata wpisowa
$ Opłaty za naukę
Zajęcia obejmują – godzin szkolenia
⨻ Rok szkolny zaczyna się 1 września
⨻ Opłatę wpisowego należy dokonywać konto podane w dokumentacji rekrutacyjnej danej szkoły. W tytule proszę podać imię i nazwisko wpisowe/czesne za miesiąc; rok szkolny np.:
-„Jan Nowak wpisowe ROK”;
-„Jan Nowak czesne MIESIĄC”
Przejdź do formularza zapisów
⨻ Obecnie program edukacyjny Techniki Studyjne jest dostępny w oddziale ARD w Warszawie.